A Krím-félszigeten szolgálatot teljesítő ukrán származású görögkatolikus papokat korábban írásban is felszólították, hogy hagyják el szolgálati helyüket. A papok többsége azonban nem volt hajlandó a híveket hátrahagyni. Ennek következménye a tegnapi emberrablás: a hírek szerint oroszbarát csapatok a Szent Liturgia szevasztopoli bemutatása után elhurcolták Mykola Kvych ukrán tábori lelkészt.
Rendkívül nyugtalanító helyzet, hogy már papokat rabolnak el. Ráadásul a helyzet igen fonák, mert komoly felekezetbeli különbség sincsen az ukránok és az oroszok között: Ukrajnában és Oroszországban is az ortodoxok vannak többségben. Az ortodox és a katolikus egyház között tanításbeli különbségek vannak, de ezek nem állnak olyan távol egymástól, mint például a katolikusok és a protestáns felekezetek (például a reformátusok) tanításbeli különbségei. A Rómával való egységbe lépett ukrán görögkatolikusok* bő négymillióan vannak, míg az ortodoxok harmincmilliónál is többen.
Oroszország nagy utat tett meg az ateista Szovjetunió óta, mikor papok ezreit ölték meg a hitük miatt. A kutatások szerint ma a keresztények a legüldözöttebbek, ahol kisebbségként élnek koptok vagy más keresztény felekezetek tagjai, gyakran politikai célú üldözésnek teszik ki a hívőket. A XX. században a vallásüldözés is mindennapossá vált: Lazar Stern kommunista tábornok a spanyol polgárháborúban a Vörös Brigádban hétezer papot, apácát és püspököt öletett meg. Plutarco Elías Calles mint Mexikó kommunista elnöke több mint négyezer papot gyilkoltatott le.
Amikor egy vallási tekintélyt ér el a politika által gerjesztett gyűlölet, minden vallás képviselőjének, de a jó érzésű vallástalanoknak is eljött az idő arra, hogy megálljt kiáltsanak. Ha már semmi sem szent, akkor mindenki veszélyben van.
(*Jelen írásban a görögkatolikus kifejezést az akadémiai helyesírástól eltérően következetesen egybeírtam. Ennek oka, hogy a minőségjelzős összetételeket egybeírjuk. Bár a helyesírási szótár a görögkatolikus kifejezést két szóban írja, ezzel szemben a görögkeletit mint ortodoxot viszont egybe. Mivel a görög itt nem a nemzetet jelzi, hanem a rítust, ezért egyértelműen minőségjelzős összetételről van szó, s jelentéskülönbség van abban, hogy valaki görög katolikus vagy görögkatolikus.)
Utolsó kommentek