Öngyilkosság? Ezt gondold át.

Utolsó kommentek

  • Mária Kulybus: Én ateltem hasonló esetet mint Anelise pszichológiai értelemben nem vagyok jól bár az én esetemben van előzmény és ez uldoztetes. (2018.05.17. 21:47) Az egész világon nő a démoni befolyás a Vatikán szerint
  • $pi$: "Annak a létezőnek, amelynek a gondolatainkon kívüli létezése lényegi tulajdonsága, a valóságban öröktől fogva létezőnek kell lennie" Rengeteg apró csúsztatás segítségével jutunk el oda, hogy egy n... (2018.02.09. 06:57) Isten léte – észérvekkel
  • Tapsihapsi: @qewr: Alapvetően az egyetemes ortodox egyház is hét szentséget ismer, csak nem határolja el őket szigorúan ez egyéb szent cselekményektől. A szerzetesség kváziszentség. Forrás: hungary.orthodoxia.o... (2018.01.23. 19:31) Mikor érvénytelen az egyházi esküvő?
  • Tudományos Rendőrség PJT, Tejfalussy András, aquan: KÖZÉRDEKBŐL MEGKÜLDÖM AZ ALÁBBI NYILVÁNOS KÉRDÉST FERENC PÁPÁHOZ: Szükségesnek tartom nyilvánosan megkérdezni Ferenc pápát: valóban ő csókol kezet a pénzvilág uralkodóinak az internetes youtu.be/CMN... (2018.01.21. 19:17) Hová kerülnek a pápának írott levelek?
  • kotyesz: Na még ennyi hsz.?! ezt muszáj elolvasnom! (2017.11.10. 11:34) Fogamzásgátlás helyett családtervezés
  • Utolsó 20

40 embert ölt meg a diakónus

2014.06.10. 18:51, Katekéta

Letartóztattak a belga hatóságok egy ötvenhét éves szerpapot, akit negyven halálos beteg meggyilkolásával vádolnak. Az eutanáziát elkövető diakónus nemcsak az egyházi, de a világi jogot is megsértette, mikor a szenvedőket a beleegyezésük nélkül segítette a túlvilágra.

Különösen kényes kérdés az eutanázia, hiszen a kegyes halálnak nevezett gyilkosság sokszor a beteg beleegyezésével történik. Aki az efféle mély szenvedés természetét megismerte, sokszor céltalannak látja, hiszen a halálos betegek esetében nem várható gyógyulás vagy a fájdalmak elmúlása a halál előtt. Az egyházi tanítás ebben a kérdésben egyértelmű: az élet szentségét kell megóvni, de ahogyan a gyermekeutanázia kapcsán egy érseki bíró pap erre a blogra írt publikációjából is látjuk, a válasz sosem könnyű.

Ivo Poppe a naplója alapján legalább negyven embernek adott halálos mennyiségű inzulininjekciót a kórházban, ahol dolgozott. Ő állandó diakónus volt, tehát már egyházi szentséget kapott, de nem áldozópap. A diakonátus intézményét a II. Vatikáni Zsinat újította föl, megértve, hogy nem minden, az egyházi szolgálatra elhívást érző férfi kap meghívást a nőtlenségre is. Jelenleg állandó diakónus lehet házas, amennyiben elmúlt 35 éves, és szentségi házasságban él a felszentelése idején. A fiatalabban szerpappá válók (e két fogalom szinonim, a magyar nyelvben szokták néha szerpapnak hívni a diakónusokat, mivel főleg kisegítő, szertartásbeli szerepük van) viszont szintén cölebsz életmódban élnek.

gyilkosdiakonus.jpgA helyzet azért különös, mert Belgiumban az eutanázia engedélyezett, a hatóságok viszont azt gyanítják, hogy a betegek valójában áldozatok is, mivel nem járultak hozzá az eljáráshoz. Diakónusként egyébként még engedély esetén sem végezhette volna el az ölési cselekményt a férfi, ezért kánonjogilag bizonyára kiközösítésbe esett az elkövetéssel, ha a vádak igazak.

A rendőrség szempontjából a férfi sorozatgyilkos, az ügyvédje szerint viszont csak egy elkeseredetten segíteni akaró ember, aki nem bírta tétlenül nézni a szenvedéseket. A tárgyalások előtt pszichológusok vizsgálják meg a férfi elméjét.

A férfi háromgyermekes családapa, aki 1980 óta dolgozott a kórházban. 2002-ben szentelték diakónussá, de utána is visszajárt, immár speciális feladatait is ellátni. Ezek közé azonban semmiképpen sem tartozott az eutanázia igenlése.

Jozef de Kesel bíboros elítélte a diakónus tetteit, és biztosította az áldozatok családjait, hogy megdöbbent és gyászol, valamint együtt érez velük a megválaszolatlan kérdések miatt.

Gyermekeutanázia kontra Egyház

Miközben a legbrutálisabb gyilkosokat sem végzik ki Belgiumban, a gyógyíthatatlan betegeket kérésükre igen. Sőt már 12 év alatti gyermekeket is kivégeznek a méreginjekcióval, ha a szülők ezt kérik. Kétségtelen, hogy a modern orvoslás a bioetikát is új kérdések elé állította: manapság sokszor már nem az életet, csak a haldoklást hosszabbítják meg a kemikáliák és gépek. Éppen ezért az egyházi tanítás is finomodott: a katekézis elutasítja a túlbuzgó gyógyítást, nem teszi kötelezővé, hogy újabb és újabb szenvedéseket vállaljunk, ha nincs más kiút. De az aktív eutanáziát, egy élet szándékos elvételét erkölcsi és teológiai okokból elutasítja. A Katolikus Egyház katekézise egyértelműen fogalmaz:

Indokolt lehet azonban a költséges, veszélyes, rendkívüli vagy a várt eredményekhez képest aránytalan orvosi beavatkozások abbahagyása. Ilyen esetben a "túlbuzgó gyógyítás" visszautasításáról van szó. Nem ölni akarnak, hanem elfogadják a föltartóztathatatlan halált. A döntéseket a betegnek kell meghoznia, ha alkalmas (competens) és képes (capax) rá, egyébként a jogilag illetékeseknek, mindenkor tiszteletben tartva a beteg ésszerű akaratát és törvényes érdekeit.

A beteg személynek általában kijáró gondoskodás akkor sem szüntethető meg, ha a halál bekövetkezése várható. Erkölcsileg megfelelhet az emberi méltóságnak a kábítás (morfium) alkalmazása a haldokló szenvedésének csökkentésére, még azzal a kockázattal is, hogy napjait megrövidítik, ha a halált sem célként, sem eszközként nem akarják, csak előre látják és mint elkerülhetetlen eseményt elviselik. A fájdalomcsillapító kezelés az önzetlen szeretet kiváltságos formája. Ilyen meggondolással támogatni kell.

Mivel sem competens, sem capax állapotban nem lehet egy gyermek, így az ő, akár szülői engedéllyel történő elaltatása erkölcsileg súlyosan rendetlen cselekedet. A WHO szerint az agóniás fájdalmak 96%-a mérsékelhető, de sokszor pénzkérdés, hogy a beteg valóban kap-e megfelelő ellátást. A Magyar Hospice-Palliatív Egyesület vezetőségi tagja, Hegedűs Katalin egy sajtónyilatkozatában azt mondta, hogy Magyarországon ma olyan sok személy számára megoldhatatlan a fájdalomcsillapítás, hogy az aktív eutanázia engedélyezése után tömeges lenne a mérget kérők száma. Véleményem szerint ez az emberi méltósággal összeegyeztethetetlen helyzet, ezt kell megoldani: a fájdalom csillapítását, a betegek lehető legjobb ellátását. Ameddig ez nem történik meg, egyáltalán nem érett a helyzet a kegyes halálról szóló vitákra.

Itthon visszautasítható az orvosi kezelés, ha annak ellenére is rövid időn belül meghalna a páciens. Felnőtteknél aktív eutanáziát csak Luxemburgban, Hollandiában és Belgiumban végeznek. Utóbbi kettőnél gyermekeknél is, de Hollandiában 12 év alattiaknál nem. Bár sok orvos szerint itthon is előfordulnak ilyen esetek, a legutolsó magyarországi ítélet eutanázia miatt 1993-ban történt: akkor egy anyát ítéltek börtönbüntetésre, mert a szenvedésektől gyermekét annak meggyilkolásával szabadította meg. A nő az ítélet után köztársasági kegyelemben részesült.

4 komment

Címkék: hír erkölcs katolicizmus eutanázia


A bejegyzés trackback címe:

https://apologetika.blog.hu/api/trackback/id/tr676293784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.06.11. 18:05:31

Elképesztő rémtörténet, ez az ember köztörvényes bűnöző.

Lajos Soukup 2014.06.16. 12:16:30

"Véleményem szerint ez az emberi méltósággal összeegyeztethetetlen helyzet, ezt kell megoldani: a fájdalom csillapítását, a betegek lehető legjobb ellátását. Ameddig ez nem történik meg, egyáltalán nem érett a helyzet a kegyes halálról szóló vitákra."

Éppenséggel ezért, a haldoklók ellátatlansága miatt kellene az euthanaziáról vitát folytatni.

Az aktív, a beteg által kért euthanazia célja sem a halál maga, hanem a beteg további szenvedésének megszüntetése, s csupán az oda vezető út, kezelés mindegy mellékhatása az életfunkciók megszünte.

Így tehát a katolikus egyháznak, ha komolyan gondolja, hogy a szenvedés csökkentése, az emberhez méltó élet minden ember elidegenithetetlen joga, akkor éppenséggel támogatnia kellene az aktiv, a beteg által kezdeményzett euthanaziát.

annamanna 2014.06.16. 14:46:18

@Lajos Soukup: ilyet ne várj semmilyen keresztény egyháztól.
Ézs 53,11 Mert lelke szenvedése folytán látni fog, és megelégszik, ismeretével igaz szolgám sokakat megigazít, és vétkeiket ő viseli.
Ézs 63,9 Minden szenvedésöket Ő is szenvedte, és orczájának angyala megszabadítá őket, szerelmében és kegyelmében váltotta Ő meg őket, fölvette és hordozá őket a régi idők minden napjaiban.
2Kor 1,5 Mert a mint bőséggel kijutott nékünk a Krisztus szenvedéseiből, úgy bőséges a mi vígasztalásunk is Krisztus által.
2Kor 1,6 De akár nyomorgattatunk, a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért van az, mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, a melyeket mi is szenvedünk; akár megvígasztaltatunk a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért van az. És a mi reménységünk erős felőletek.
2Kor 1,7 Tudván, hogy a miképen társaink vagytok a szenvedésben, azonképen a vígasztalásban is.
2Kor 4,16-18 Azért nem csüggedünk; sőt ha a mi külső emberünk megromol is, a belső mindazáltal napról-napra újul. Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk igen-igen nagy örök dicsőséget szerez nékünk; Mivelhogy nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra; mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig örökkévalók.
Fil 3,10 Hogy megismerjem Őt, és az Ő feltámadásának erejét, és az Ő szenvedéseiben való részesülésemet, hasonlóvá lévén az ő halálához;
Kol 1,24 Most örülök a ti érettetek való szenvedéseimnek, és a magam részéről betöltöm a mi híja van a Krisztus szenvedéseinek az én testemben az Ő testéért, a mi az egyház;
2Tim 3,11 Üldöztetéseimet, szenvedéseimet, a melyek rajtam estek Antiókhiában, Ikóniumban, Listrában: minémű üldöztetéseket szenvedtem! de mindezekből megszabadított engem az Úr.
Zsid 2,9 Azt azonban látjuk, hogy Jézus, a ki egy kevés időre kisebbé tétetett az angyaloknál, a halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből mindenkiért megízlelje a halált.
Zsid 2,10 Mert illendő vala, hogy a kiért minden és a ki által minden, sok fiakat vezérelvén dicsőségre, az ő idvességök fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé.
Zsid 10,32 Emlékezzetek pedig vissza a régebbi napokra, a melyekben, minekutána megvilágosíttattatok, sok szenvedésteljes küzdelmet állottatok ki,
Jak 5,10 Például vegyétek, atyámfiai, a szenvedésben és béketűrésben a prófétákat, a kik az Úr nevében szólottak.
1Pt 4,13 Sőt, a mennyiben részetek van a Krisztus szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő dicsőségének megjelenésekor is vígadozva örvendezhessetek.
1Pt 5,9 A kinek álljatok ellen, erősek lévén a hitben, tudva, hogy a világban lévő atyafiságotokon ugyanazok a szenvedések telnek be.
Jel 1,9 Én János, a ki néktek atyátokfia is vagyok, társatok is a Jézus Krisztus szenvedésében és királyságában és tűrésében, a szigeten valék, a mely Páthmósnak neveztetik, az Isten beszédéért és a Jézus Krisztus bizonyságtételéért.

Az aktív euthanázia totálisan Bibliaellenes. Az egyetlen, amivel a keresztény egyház egyetérthet, az az, amit a cikk le is írt: "Kétségtelen, hogy a modern orvoslás a bioetikát is új kérdések elé állította: manapság sokszor már nem az életet, csak a haldoklást hosszabbítják meg a kemikáliák és gépek. Éppen ezért az egyházi tanítás is finomodott: a katekézis elutasítja a túlbuzgó gyógyítást, nem teszi kötelezővé, hogy újabb és újabb szenvedéseket vállaljunk, ha nincs más kiút. De az aktív eutanáziát, egy élet szándékos elvételét erkölcsi és teológiai okokból elutasítja."
Az orvosi kezelés visszautasítása lehet az egyetlen etikusan vállalható döntés, épp azért, mert a tudomány a 20-21. sz.-ban már túlságosan is Istennek képzeli magát.

annamanna 2014.06.16. 14:52:38

Például szörnyű fegyvereket fejlesztettek ki a tudomány segítségével, aztán a fegyverek miatt teljesen szétmállott emberi testeket még életben tartják a tudomány segítségével.
Ezek például hajmeresztő esetek: "A 22 éves fiatalembernek amputálni kellett a bal alkarját és három ujját a részben megbénult jobb kezéről, a bal szemére teljesen, a jobb szemére 80 százalékban megvakult, súlyos, értelemvesztéssel járó agysérülést szenvedett, hónapokig kómában feküdt és ez idő alatt mesterségesen táplálták. Egy diónyi repeszdarabot kioperáltak a fejéből, a koponyájára az elrepült fejtető helyére egy műanyag kupakot csavaroztak, a fejéről és az arcáról csontig leégett hús és bőr helyére a plasztikai sebészek a testének más részeiről lehántott bőrt ültettek, az orr- és fülnyílások helyén pedig egy-egy kerek lukat hagytak az orvosok. A fiatalember 19 hónapot feküdt a Brooke kórházban, eddig 54 műtétet végeztek el rajta, a kezelőorvosai szerint előreláthatólag még kb. 15 vagy még ennél is több operációra lesz szüksége, szellemileg örökre megsérült, ideje nagyrészét tolókocsiban tölti."
"A doki felvilágosította a remegő lábú családot, hogy Martyn testének 72 százalékáról leégett a bőr, jelenleg kissé ducinak tűnik, mert eredeti testsúlyának négyszeresére puffadt az égési sérüléseknél jelentkező váladékok miatt, sok helyen porhanyósra sült a húsa, jelenleg nincs haja, mert fejbőre sincs, a pislogni nem tud, mert nincs mivel, fülei leégtek, az orra füstté vált, karjain, hátán, mellén és a lába nagy részén nincsen bőr, karja eltört, lábát szétlőtték, de ne legyenek elkeseredve, mert a kilőtt kocsiban ülő négy katona közül három meghalt, Martyn maradt egyedül életben, és lám-lám, már haza is jött. Ezt ugyan a vőlegény csak a teherautójuk kilövése utáni negyedik hónapban tudta meg, mikor több mint három hónap után felébredt a kómából. Örült is mindenki, mert a kórházba szállítás közben háromszor is kilinikailag meghalt, úgy pofozták vissza mind a három alkalommal az életbe." blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID&pid=30038&n=cobraboy&blog_cim=Nem+az+a+k%E9rd%E9s+

Még a katekézis ezen részéhez: "Erkölcsileg megfelelhet az emberi méltóságnak a kábítás (morfium) alkalmazása a haldokló szenvedésének csökkentésére, még azzal a kockázattal is, hogy napjait megrövidítik, ha a halált sem célként, sem eszközként nem akarják, csak előre látják és mint elkerülhetetlen eseményt elviselik. A fájdalomcsillapító kezelés az önzetlen szeretet kiváltságos formája. Ilyen meggondolással támogatni kell."
Erről Feldmár András jut eszembe, aki szerint a halálfélelmet remekül lehet oldani hallucinogén szerekkel. A szer hatása alatt az illető átéli a meghalás élményét, még mielőtt tényleg meghalna; és ez annyira képes felszabadítani a halálfélelem alól, hogy talán egyáltalán nem is lesz szüksége több fájdalomcsillapítóra. Persze nem tudom megmondani, mennyire lehet igaza.

Mellesleg volt még egy bírósági ügy eutanázia miatt: www.borsonline.hu/20120429_szabadon_el_a_magyar_fekete_angyal#
Öngyilkosság? Ezt gondold át.