Öngyilkosság? Ezt gondold át.

Utolsó kommentek

  • Mária Kulybus: Én ateltem hasonló esetet mint Anelise pszichológiai értelemben nem vagyok jól bár az én esetemben van előzmény és ez uldoztetes. (2018.05.17. 21:47) Az egész világon nő a démoni befolyás a Vatikán szerint
  • $pi$: "Annak a létezőnek, amelynek a gondolatainkon kívüli létezése lényegi tulajdonsága, a valóságban öröktől fogva létezőnek kell lennie" Rengeteg apró csúsztatás segítségével jutunk el oda, hogy egy n... (2018.02.09. 06:57) Isten léte – észérvekkel
  • Tapsihapsi: @qewr: Alapvetően az egyetemes ortodox egyház is hét szentséget ismer, csak nem határolja el őket szigorúan ez egyéb szent cselekményektől. A szerzetesség kváziszentség. Forrás: hungary.orthodoxia.o... (2018.01.23. 19:31) Mikor érvénytelen az egyházi esküvő?
  • Tudományos Rendőrség PJT, Tejfalussy András, aquan: KÖZÉRDEKBŐL MEGKÜLDÖM AZ ALÁBBI NYILVÁNOS KÉRDÉST FERENC PÁPÁHOZ: Szükségesnek tartom nyilvánosan megkérdezni Ferenc pápát: valóban ő csókol kezet a pénzvilág uralkodóinak az internetes youtu.be/CMN... (2018.01.21. 19:17) Hová kerülnek a pápának írott levelek?
  • kotyesz: Na még ennyi hsz.?! ezt muszáj elolvasnom! (2017.11.10. 11:34) Fogamzásgátlás helyett családtervezés
  • Utolsó 20

A pápaság rövid út a szentté váláshoz?

2014.04.26. 16:42, Katekéta

XXIII. János és II. János Pál pápákat vasárnap szentté avatják. Nagyon más ez, mint a középkori kanonizáció, mégis a többség ünnepel. Egyszerre két élő pápa előtt emelkedik oltárra két másik, méghozzá úgy, hogy II. János Pált mindketten személyesen ismerhették. De miért mondják egyesek, hogy ezek a szentté avatások hibás lépések?

Alapvetően ünnepel a világ: a katolikusok és a II. János Pált tisztelők örülnek az elismerésnek, akik pedig az egészet hókuszpókusznak tartják, nem foglalkoznak vele. Az kétségtelen, hogy Boldog II. János Pál pápa érdemeit az egész világon elismerték, s mivel élete is nyilvánosan zajlott, aligha van szükség olyan hosszú idő elteltére, ami egyébként szokásos a szentté avatáshoz. Mindkettő pápát már temetésekor szentnek nevezték a hívők, persze elvileg nem szabad, hogy nyomás alapján hozzon döntést a posztulátor és a kongregáció.

Miért kell csoda a szentté avatáshoz?

Az ókeresztények egymást is szentnek nevezték, ez tehát egy kitüntető cím, mellyel az Egyház tekintélyét latba vetve azt mondja, hogy az egyén hősies életútján Krisztust szolgálta. A szentek ugyanúgy bűnös emberek, akik között sokfélét találunk. A vértanúk esetén (például a koncentrációs táborban életét vesztett Kolbe atyánál, aki egyébként az internet szentje) csodatételt nem kell bizonyítani, a hittanúknál azonban kettőre is szükség van.

Csoda az, amire természettudományos magyarázat nem adható. Manapság százból csak egyszer nem orvostudományi csodáról van szó, egészen egyszerűen azért, mert csak azok jól bizonyíthatók. Szent Pio bilokációs vagy levitációs képességéről sok szemtanú beszámolt, de azt nehéz bizonyítani, hogy mondjuk egy szent közbenjárására nem ütött el minket az autó. A természettudomány viszont megbízható, ezért népszerű a bizonyítási eljárásban.

Ahhoz, hogy a teológusok elé kerüljön a jelölés, hét olyan orvos kapja az esetet, akik nem hívők és nem is tudják, milyen ügyben kérnek tőlük szakvéleményt. Közülük legalább négynek azt kell állítania, hogy az orvostudomány szabályai szerint a gyógyulás nem fordulhatott volna elő. Némelyek később megtudják, hogy csodatétel ügyében kérték föl őket, előfordulnak megtérések is, de arról mindig be tudnak számolni, hogy szigorú a kontroll: egy szerzetesnővér esetében kimondta a szakember, hogy a jelenlegi ismereteink szerint a második leukémiából nem lehet fölgyógyulni, mégis megtörtént, de a csodát még így sem akarták elfogadni az egyházi értékelésben.

A csodát nem a szent teszi, hanem ő csak Isten kegyelmét közvetíti. Így az életszentség megállapításához egyébként a csoda elvileg nem is lenne kötelező, az csupán Isten kézjegye a hitben élő emberen, hiszen Jézus is leggyakrabban ott tett csodákat, ahol nagy hitet talált. A szabálytól el lehet térni: XXIII. János pápa közismert népszerűségére hivatkozva egyetlen csodatételt (egy apáca lehetetlennek tűnő gyógyulását) is elegendőnek tartott Ferenc pápa.

Lehetnek érdemtelen szentek is?

Alapvetően az Egyház nem állítja senkiről, hogy pokolra jutott volna. De azt elmondja, hogy egyesek bizonyára üdvösségre jutottak nagy fokú életszentségük miatt. Tágabb értelemben viszont minden keresztény szent, így természetesen bűnösök, mint minden ember. Teréz anya is azt mondta, hogy magát a sötétség szentjének tudná elképzelni. Előfordult a történelemben olyan vád, hogy politikai nyomásra avattak valakit szentté: egyesek IV. Károly király, mások a nyilasok által meggyilkolt Salkaházi Sára avatását tartották megosztónak. Az emberi nagyságon túl szükség van egy jelölésre is: húszezernél is több szentről van tudomásunk, de ennél is milliókkal több van, csak mindenki esetében nem történik kivizsgálás. Van, aki egyszerűen azt mondja, méltatlan, hogy a drága kanonizációs eljárások során főleg papokat és újabban pápákat avatnak szentté, a családapák vagy más módon életszentségben élők nem is kerülhetnek olyan helyzetbe, hogy kivizsgálják az életüket.

Vannak, akik életéről tényleg nem mondható el más, csak az, hogy példás keresztény életet éltek: Giuseppe Moscati olasz orvos volt, az egész életét nagy tiszteletben, vallásosan élte le. Mindennap áldozáshoz járult, 46 évesen munkája során rosszul lett, meghalt. Ennyi is elég volt: a XX. század első szentté nyilvánított orvosa lett, épp a holnap szentté nemesülő II. János Pál emelte oltárra. A szentséghez tehát nem kell égszakadás és földindulás.

Aki pápa, az biztosan szent is?

Korántsem, az eddigi 256 pápából száznál kevesebbet avattak szentté. Voltak olyan római pápák is, akik alkalmatlanok voltak a hivatalukra, de úgy szokták mondani, hogy Róma püspökének lenni megszentelő hivatás, tehát a pontifikátus nemesít az emberen.

Tény az, hogy jelenleg erős nyomás is volt a hívők körében, ezért történhetett meg ilyen gyorsan II. János Pál életének vizsgálata. Egyes kritikák szerint igen szerencsétlen, hogy még most is él olyan, aki alanyként érintett a csodában, mert kellemetlen helyzetet teremthetne, ha (ne adja Isten) harmadszor is megbetegedne, és már nem sikerülne meggyógyítani. Az életében is szentnek tartott pápával kapcsolatban komoly kritikákat egyébként nem fogalmaztak meg, egyesek a gyermekbántalmazási ügyekben mégis felelősségét látják, mivel nem lépett föl kellő erővel ellenük, mint az emeritus XVI. Benedek, de a vizsgálat során kiderült, hogy személyesen nem ismert olyan esetet, melyet ne vizsgáltak volna ki.

Mindazonáltal egyik pápát sem pápasága miatt kanonizálják, hanem keresztény életszentségük miatt.

Miért különleges XXIII. János?

Sok szempontból az. Eleve 77 évesen ült Péter trónjára (épp, mint Ferenc, aki először a János nevet akarta választani), nem számítottak rá, hogy sokáig pápa maradhat. Mégis alig három hónap után már össze is hívta a II. Vatikáni Zsinatot, amellyel alapjaiban változtatott az Egyház több szokásán és alakított a tanításon is. A mai napig övezik viták és kritikák ezt a zsinatot, melynek végét valóban nem élhette meg. Derűs, humoros pápaként emlékeznek rá: egy ízben megkérdezték tőle, hogy hányan dolgoznak a Vatikánban, mire félmosollyal azt válaszolta, hogy kevesebb, mint a fele.

A Vatikán által is elismert történész professzor, Roberto de Mattei egy interjúban azt mondta, hogy meggyőződése, hogy XXIII. János rosszat hozott az Egyháznak, így nem lehet szentté avatni, mert bár juthatott üdvösségre a kegyelem által, de példaképül állítani nem lehet olyasvalakit, aki kapott feladatában elbukott. Ez a magánvélemény azért érdekes, mert ebből következik a kérdés, hogy a Tanítóhivatal tévedhet-e kanonizációs kérdésekben?

Biztos, hogy tényleg szentek voltak?

A szentté avatások tévedhetetlensége nem de fide hittétel, tehát nem dogma, bár XVI. Benedek egy levelében egyértelműen kifejezte abbéli véleményét, hogy ebben nincs tévedés. A teológusok többsége úgy véli, hogy akiről kimondja az Egyház, hogy szent volt, az valóban szent (közbenjárásáért imádkozni tehát gyümölcsöző tett), azonban ez csak hithez közelálló tétel, egyetértés van benne, teológiailag helyes következtetés, de nem hittétel. Így elvi lehetősége van a tévedésnek, de gyakorlatilag amiképpen a teljes búcsúnál is az Egyház kegyelmi kincsestára kipótolja az esendőségeinket, úgy ezekben az esetekben sincs okunk mást feltételezni.

23 komment

Címkék: hír pápa csoda szentek katolicizmus


A bejegyzés trackback címe:

https://apologetika.blog.hu/api/trackback/id/tr586089870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vuvuzela importőr 2014.04.26. 21:41:15

Igaz nem vagyok katolikus de ezt az egész szent témát hülyeségnek tartom, a hithez nem sok köze van, azt gondolom az az ember és Isten viszonya, hogy más mit mond az alapvetőleg lényegtelen. Tudom tudom, a birka népet vezetni kell és meg kell mondani nekik a tutit mert maguktól nem találják ki...

Ad Dio 2014.04.26. 22:09:40

@vuvuzela importőr:

Sokféle ember él a földön. Van akinek az életére tényleg jótékony hatást gyakorol egy iránymutató példakép. Nem hiszem hogy helyes dolog lenne lenézni az ilyen embereket. Az egyházat meg lehetséges nem marxistán is megközelíteni.

vuvuzela importőr 2014.04.26. 22:15:37

@Ad Dio: felőlem, de kicsit olyannak tűnik mint az Oscar osztás. Politikai kérdés, hogy ki kapja meg, a potenciális jelöltek közül. A marxista ideológiát nem volt szerencsém tanulmányozni így nem is vallhatom magaménak. Aki meg az egyházban hisz, az minősíti saját magát. Csak egy hivatal vezetői hierarchiával, amit emberek töltenek be...

Ad Dio 2014.04.26. 22:26:10

@vuvuzela importőr:

Politikai kérdés IS. De csak kis mértékben. Persze az a néhány szentté avatás ami index-hír szintjére eljut, hordozhat ilyen jelleget.
A marxista ideológiát idehaza nem kell direktbe tanulni, sajnos a mai napig uralja az értelmiségi diskurzus egy jelentős részét.
Az egyházban meg nem hisz senki. Az egyházat a hívek egy transzcendentális közösségnek tartják, ennyiben jóval többnek gondolják, mint egy "hivatal", de nem úgy hisznek benne mint Istenben. Persze ez az egyházon belül élők hite. Nem kell elfogadni. Az egyháznak van hivatali jellege is.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.26. 22:28:59

Még sajnálja fogja egyszer a Vatikán ezeket a VIP expressz szentté avatásokat... nem is lesz ez sok idő volna. Sajnálom, hogy a katolicizmus rohamléptekkel indult el a szakadék felé...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.27. 00:47:01

@maxval a gondolkodó birca:

Ha nem is a szakadék, de a lassú kihalás felé. Ahogy elnézem, nálunk a faluban a hétköznapi miséken vagyunk 4-5-en, vasárnap vagy 20-25-en, de alig akad köztük 60 év alatti. Még a misén kívüli összejövetelekre is alig jönnek az emberek.

Ehhez szerintem nemigen járultak hozzá az általad kifogásolt szentté avatások.

Mindeközben a pap egy rendkívül rokonszenves ember, mindenki szereti a faluban. Értelmes szentbeszédeket mond, nem fanatikus, nem bigott, mindenkivel jól el tud beszélgetni nem csak vallási témákról.

tisztapista 2014.04.27. 02:17:29

"És mondá a szózat, lészen, hogy majd szentté avattok embereket"

Ja, nem. Ilyet senki nem mondott.

Akkor tudjátok mit? Szerintem meg kellene várni a főnököt, hogy majd ő mondja meg, hogy ki volt a szent vagy ki nem!

tisztapista 2014.04.27. 02:27:59

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Mindeközben a pap egy rendkívül rokonszenves ember, mindenki szereti a faluban. Értelmes szentbeszédeket mond, nem fanatikus, nem bigott, mindenkivel jól el tud beszélgetni nem csak vallási témákról."

Ja, csak éppen államilag dotált egyházi fizetést kap, nincsenek egzisztenciális kihívásai, sem pedig családi problémái (jó esetben). Dolgoznia sem kellett még olyan munkákban, mint a falu többségének.

Akkor meg mégis mitől lenne hiteles minta az emberek előtt? Olyat sem csinál, mint amit Jézus tett, aki ment, csodát tett, prédikált, Isten országát hitelesen mutatta be, ördögöt űzött, szembeszállt a bemerevedett vallási elittel.

Egy pap csak ül, és vár. Tartja a pozíciót, mint a Honfoglaló játékban. Az emberek pedig nem mennek oda, ahol a pap van, mert megunták.

Praktikum 2014.04.27. 07:42:43

@tisztapista: Ha nem munka akkor "hajrá várunk téged is az "elfekvő"(a kórház ahonnan senki nem jön ki magától) előtt reggel 10-kor," Annyi dolgod lenne hogy ott ülsz és a végén segítesz kinyitni az olajos üveget. Az utolsó kenethez...

funfun 2014.04.27. 08:46:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
@tisztapista:
Én is a te álláspontodon vagyok, tisztapista, az sajnos kevés, ha egy pap normális és szép prédikációkat tart. Aktívan kellene a nyája után szaladgálnia, nem erőszakos térítéssel, hanem akár konkrét segítéssel "megszólítva" őket: Rozi néninek SZTK-ba kell mennie, ő odaröpíti az egyház és az állam által kapott pénzekből fenntartott kocsiján. A plébánián mondjuk havi egy összejövetelt szervez, akár kötetlen beszélgetésre, akár valami hímzőszakkör szerűségre - attól függ, ki a célcsoport. Az sem a tömegek elérése, hogy aktuális politikai helyzetet meglovagolva iskolákat, szociális intézményeket szereznek - hiszen azok mögött is az állami támogatás a valós motiváció. De ez az intézményes egyház. Helyi szinten a plébánosnak, káplánnak kellene olyan személyekhez is eljutnia (még egyszer hangsúlyozom, nem ájtatos szövegekkel), akik egyébként nem járnak templomba.
Sajnos a tévé sem sokat segít a normális katolikus papok imázsának bemutatásában, mert az egyház által készített vallási műsorok ömlengősek, ájtatoskodók, magyarkodók (a katolikus - vagyis egyetemes - egyháznak nem a nemzetieskedés a lényege és küldetése!!!), politizálók, de a legnagyobb bűnük, hogy az intézményes egyház esendőségét nem mutatják be, nincs emberi arca a szolgáló papságnak. Csupa derék atya, csupa szeretetet sugárzó szerzetes, sőt, még a hívek is válogatottan kiváló nagycsaládosok. Na, szólíts meg így egy elvált férfit, vagy nőt, vagy egy nyomorult bűnöst. Mintha Jézus nem elsősorban a korabeli szentekkel kereste volna a kapcsolatot, hanem hosszas párbeszédeket kezdeményezett a bűnösökkel is, és nem csak a szép szót kapták, hanem segítséget is (gyógyítás-történetek) pl. Tehát nagyon sok hiba van a papság "marketingjében".

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.27. 09:03:05

@funfun:

"A plébánián mondjuk havi egy összejövetelt szervez"

Ha figyelmesen olvastál volna, akkor észrevetted volna ezt a mondatomat:

"Még a misén kívüli összejövetelekre is alig jönnek az emberek."

Nálunk havi egynél ennél több van. Aztán meg eljár betegeket látogatni stb. Persze nem megy ki az utcára lasszóval befogni a híveket, ez tény. De ugye nem gondoltad, hogy egy kommentben leírom az összes tevékenységét?

"a katolikus - vagyis egyetemes - egyháznak nem a nemzetieskedés a lényege és küldetése!!!"

Azért ugye nem baj, hogy pl. húsvétkor elhangzott a himnusz? Vagy szerinted inkább az izraeli himnuszt kellett volna énekelni? Ugye az sem baj, ha Magyarország felemelkedéséért is szól a fohász?

Tudom, ismeretlenül könnyű valakit fikázni, ezt most szépen megtetted (te és tisztapista).

tisztapista 2014.04.27. 10:56:56

@Praktikum: "Ha nem munka akkor "hajrá várunk téged is az "elfekvő"(a kórház ahonnan senki nem jön ki magától) előtt reggel 10-kor," Annyi dolgod lenne hogy ott ülsz és a végén segítesz kinyitni az olajos üveget. Az utolsó kenethez…"

Jajj, te most azt hitted, hogy egy fekete keretes szemüvegű hipsztergyerek vagyok, aki ül az apple gép mellett, és romkocsmában filozofálva próbál az élethez hozzászólni. Azt hitted meghat a halál említése. Persze.

Több rokont és sajnos már szülőt is el kellett temetnem, van idős, gondozásra szoruló rokonom is, akiről személyesen gondoskodunk. Megjártam az elfekvőt már többször is. Több időt töltöttem ott, mint a pap, aki 10 perc alatt feladta az utolsó kenetet.

A pap utána hazamegy, a többi pedig a rokonokra marad. A pap nem érzi a fájdalmat, amikor egy házastársát el kell temetnie, a pap élete tulajdonképpen súlytalan, mert nincs semmi tétje. A pap él, meghal, és számít ez valamit?

Mindenki más életében vannak komoly tétek, komoly döntések, a papot felszentelik és eltemetik, a kettő között pedig csak szépen eltelik az idő.

tisztapista 2014.04.27. 11:01:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Tudom, ismeretlenül könnyű valakit fikázni, ezt most szépen megtetted (te és tisztapista)"

Amennyi nekem szól ebből: nem ismeretlenül. Vidéki gyerek vagyok, otthon mindenki látja, hogy mit "dolgozik" a pap. Teljesen transzparens, mindenki tud mindent. A református pap hazamegy, és családfőként is helyt kell állnia. Felesége és gyereke is van. A katolikus pap élete játék és mese.

funfun 2014.04.27. 11:38:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szép ez a katolikus szalonzsidózás, mondhatom. Látod, ezt szégyellem, mint magyar katolikus, hogy sok olyan hívő (laikus és pap) van közöttünk, akiknél a keresztény (illetve katolikus) szavak ellentettje a zsidő. Pont ma iktatják a szentek sorába XXIII. Jánost, aki a zsidókat idősebb testvéreinknek nevezte, és II. János Pált, aki a Soah-val és holokauszttal való szembenézéssel is korszakalkotó volt.
A katolikus szó jelentése pedig tényleg egyetemes. Tehát nemzetieskedésnek helye nem sok van benne, mivel szupranacionális az intézményesített szervezete.
A papokról meg annyit, látom én is, ahogy a semmit csinálják. Sokukban nincs meg az a tűz, az a lelkesedés, ami működtetné, hajtaná a plébániákat, ami valódi életet vinne oda.
Ha te is figyelmesen olvastad volna, amit írtam, megértetted volna, nem a lasszós hívőfogást propagáltam, sőt. Egy katolikus papnak nem csak miséznie kell, meg betegekhez járogatnia, hanem a rábízott közösségbe életet kell vinnie.
És még egyszer: bátran vállalnám, ha zsidó lennék, mert ők az a választott nép, amely Ábrahámon keresztül az ígéretet kapta a megváltásra, de abszolút katolikus felmenőkkel rendelkező katolikus vagyok. Ami nem büszkeség, hiszen kaptam, inkább felelősség, hogy jól éljem meg. És nekem a katolicitás nem azt jelenti, hogy húsvétkor a magyar himnuszt éneklem a templomban, ami szerintem nem való oda.
Kár, hogy neked csak az katolikus, aki nem kritizálja a plébánost, és a magyarságtudat külsőségeit egyházi szintre emeli.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.27. 11:41:09

@funfun:

"Kár, hogy neked csak az katolikus, aki nem kritizálja a plébánost, és a magyarságtudat külsőségeit egyházi szintre emeli."

Erre ugyan hogyan jutottál? De mindegy is, ezután nincs miről beszélnem veled.

funfun 2014.04.27. 11:45:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez is szép katolikus hozzáállás. Aki nem ért egyet velem, azzal nincs is mit beszélnem. Melyik evangéliumban olvastad, hogy így kell viselkedni?
Nem a magyarkodás miatt kell ám katolikusnak lenni, kedves Kovácsné, hanem Jézus Krisztus okán.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.27. 13:05:38

@funfun:

"Aki nem ért egyet velem, azzal nincs is mit beszélnem."

Csúsztatsz. Azzal nincs mit beszélnem, aki tudatosan és szádékosan elferdíti a szavaimat. Vagyis jelen esetben veled.

Ezt a posztot törlöm a radarról, ne fáradj a válasszal, nem fogom elolvasni.

kávét! · http://katolikusvalasz.blogspot.com/ 2014.04.27. 22:33:07

@vuvuzela importőr: evangéliumi kereszténynek veszlek - sola fide, no hierarchia stb.. (remélem nem lövök mellé!), szóval: általánosságban a hit csak az egyén és Isten viszonyára vonatkozik. OK, de az egyén és Isten viszonyában viszont minden fontos, ami Istenhez kötődik, vagyis minden fontos. Filozófiailag egyszerűen nem tartható az fajta lecsupaszított individualizmus és szubjektivizmus ami sok protestáns hitét jellemzi, és amitől a katolicizmus mentes.
De lássuk, hogy a szentek kultusza logikus-e, és bibliai-e?
Ha nyitott gondolkodású vagy, és nem csak azért commenteltél ide, hogy lebirkázd a katolikusokat, akkor ezeket olvasd el:
katolikusvalasz.blogspot.hu/2013/05/jezus-vagy-szentek-peldaja-i-filozofia.html
katolikusvalasz.blogspot.hu/2013/05/jezus-vagy-szentek-kovetese-ii.html
Isten szeret!

I_Isti 2014.04.28. 09:19:28

@kávét!: (A birka egy kereszténnyel kapcsolatban nem sértő kifejezés, mert ha Jézus Krisztus a jó pásztor, akkor a keresztények birkák akiket pásztorol, tehát ha a római katolikus emberekre azt mondják, hogy birkák, akkor ebben sértést látni csak akkor lehet, hogy ha nem hiszik azt, hogy Jézus a jó pásztor... :)

kávét! · http://katolikusvalasz.blogspot.com/ 2014.04.28. 12:14:00

Szópoénnak jó amit írtál :D, de vuvuzella le is hülyézi a birkákat (értsd katolikusok hitét), úgyhogy ő nem hiszem hogy egy lapon van veled ebben birkapozitivizmusban :D

zellerlevél 2014.05.04. 17:01:58

@maxval a gondolkodó birca:

Nem hinném, hogy ez az oka...
Meg különben is, tudjuk, hogy a pokol kapui sem fognak rajta erőt venni rajta.

@tisztapista:
Nézd meg ezt, kicsit árnyalja a képet: www.sosagnes.hu/play15-hu.html
Öngyilkosság? Ezt gondold át.