Öngyilkosság? Ezt gondold át.

Utolsó kommentek

  • TanNé: Anzelm istenérve, avagy az Isten egyenlő az Emberi Ostobasággal 2017. február 18. - IGe Volt egy ilyen nevű teológus, akinek a nagyon bonyolultnak látszó, és sokak által még bonyolultabbá tett, log... (2022.04.17. 08:07) Isten léte – észérvekkel
  • TanBá: Mára már van Tudományos Istenünk is, nem csak JudeoKeresztény ésatöbbi... Az ateizmus megbukott a tudományosan 2022. január 07. - IGe vilagnezet.blog.hu/2022/01/07/az_ateizmus_megbukott_a_tudomanyo... (2022.01.07. 20:16) Isten léte – észérvekkel
  • makutsi: @Fejben Futó: Milyen zenekar, és hol? (2021.06.14. 08:06) A nyilas páter
  • Iván Gábor IGe: Apologetika végső bukása logikailag 2020. június 24. - IGe • Azaz az apologéták egyáltalán nem észszerűek, nem is értelmesek, hanem pont az ellentettjei. Irracionálisak és illogikusak (esztelenek... (2020.07.04. 11:41) Vádak a kereszténységgel szemben
  • TanBá: Apologetika lefordítva hitkomisszárság Nem kellenek itt a görög főIstenekre (Apollonra) hajazó hangzatos elnevezések. Az apologetika lefordítva JahveZsidóSátánIsten iránti hitkomisszárságot jelent.... (2019.04.14. 10:53) Ma Mária, régen a Fityma ünnepe
  • Utolsó 20

Egy ferences rendet helyezett gyámság alá Ferenc pápa

2013.08.07. 14:58, Katekéta

A héten egy aprócska hír érkezett a Vatikánból, mely nem ütötte át a média ingerküszöbét. Nem is csoda, hisz önmagában nem túl érdekes és nehezen is érthető az egyházat belülről nem ismerők számára. Pedig ez a múlt hónap sokak szerint tradicionalistaellenes pápai intézkedéseinek momentuma lehet. De mégis miről van szó?

Ferenc pápa a hét elején egyszerre két döntést is meghozott, melyeket egyszerre tálaltak a média számára. Ami érdekesebb, így elfedi a másik hírt, hogy a Szentatya Konrad Krajewski prelátust és ceremóniamestert érseki rangra emelte, valamint kinevezte apostoli alamizsnássá. Ez a kevéssé ismert hivatal az apróbb pápai karitatív tevékenységért felelős tisztség. Még X. Gergely pápa alapította a XIII. században. Az alamizsna hitünk szerint alapvetően kétféle lehet: lelki és anyagi természetű. Lelki alamizsnát bőséggel oszt az egyház, de csak akkor lehet hiteles, ha olykor anyagilag is segít. Mivel a segítséggel a Biblia szerint nem érdemes kérkedni, csak ritkán szerepel a hírekben az egyébként nagyon is aktív Katolikus Karitász, illetve sokan a Máltai Szeretetszolgálatról sem tudják, hogy katolikus szervezet.

Az apostoli alamizsnás a pápa szándéka szerint kisebb segítséget nyújt bajba jutott híveknek, például elmaradt számlák befizetésével vagy más, kisebb összegű, az egyének számára mégis kiemelt fontosságú segítséget nyújt. Ez jó hír és illik Ferenc pápához, így várhatóan az alamizsnás is több munkát vagy legalábbis nagyobb figyelmet kap majd.

Emellett viszont történt más is. Volt ugyanis eddig is alamizsnás, akit Guido Pozzo érseknek hívtak. Vele mi történt? A pápa régi-új hivatalába helyezte, ő lett az Ecclesia Dei Bizottság titkára. Ezt a bizottságot még 1998-ban alapította Boldog II. János Pál pápa, és célja, hogy a Marcel Lefèbvrét követő tradicionalista katolikusokat (akik között még sedevacantisták is vannak, akik szerint Péter apostol trónja jelenleg egyházjogilag üres, tehát nincsen érvényes pápa) visszahozza a Katolikus Egyház szeretetközösségébe.

Lefèbvre-ről már régóta tartozom egy összefoglalással. Ő a Szent X. Pius Papi Társaság megalapítója, ami tagjai teljesen elvetik a hatvanas években kiadott II. Vatikáni Zsinatot. A tradicionális katolikusok többek között az új rítusú szentmisét nem tudják elfogadni. Például a zsinattal fordították a papokat a hívők felé (korábban az Oltáriszentséghez beszéltek, most annak háttal állnak), valamint engedélyezték az anyanyelvi misézést is. A II. Vatikáni Zsinatról hamarosan szintén írni fogok, ahogyan a tradicionalista katolikus közösségről is. Érvénytelen papszentelések miatt az atyát az egyház kiközösítette, majd '88-ban formálisan is elvált közösség a Katolikus Egyháztól.

Ferenc nem tradicionális

Július vége a tradicionális irányzatot követő katolikusok számára nem volt megnyugtató. Ferenc pápa jezsuita s mint ilyen, valóban távol áll a tradíció híveitől. Apró jelek mutattak arra, hogy a régihez való visszatérést nem igazán támogatja. Történt például néhány éve egy változás a mise szövegében, ráadásul a legfontosabb helyen, az áldozásnál. 2009-ben a Magyar Püspöki Kar is beemelte a magyar miserendbe ezt. Korábban az hangzott el, hogy Krisztus vére mindenkiért kiontatik. A mindenkiért szót változtatták sokakértre XVI. Benedek kérésére, mivel ez pontos a szövegben.

Ez nem jelent teológiai változást! A mindenkiért alak értelmezés (ahogyan erre XVI. Benedek emeritus pápa még bíborosként kitűnően rámutat Isten közel van hozzánk című könyvében, bár ekkor állásfoglalást még nem tesz mellette), a sokakért pedig a pontos fordítás. A jelentése viszont (ahogyan az a többi bibliahely alapján világossá válik) az, hogy mindenkiért, tehát sokkal több emberért, mik akik jelen voltak, a teljes sokaságért. Azért használták korábban a mindenkiért alakot, mert el akarták kerülni a félreértést: nem azt tanítjuk, hogy csak a kiválasztott néhányakért, például a katolikusért halt meg Krisztus, mert ez nem igaz. A sokakért alak viszont a pontos fordítás, de kiragadva a Szentírásból, könnyű félreérteni. Végül is úgy döntött az Egyház, hogy visszatér a pontos alakhoz.

Ez csak azért érdekes, mert Ferenc pápa például következetesen a régebbi, mindenkiért formulát használja. Az efféle apró jelek mutatják, hogy milyen teológiai síkra helyezkedik, és úgy tűnik, az nem éppen jó a tradicionalistáknak.

Az Immaculare szerzetesek esete

A vargabetű után visszatérhetünk eredeti témánkra: 2013. július 11-én egy merőben szokatlan dolog történt. A Szerzetesrendek Kongregációja dekrétumával pápai biztost nevezett ki az Immaculare ferencesek élére. Ilyesmire általában akkor van szükség, ha olyan feloldhatatlan belső ellentét alakul ki, amely miatt pápai beavatkozásra van szükség, például nem sikerül sehogyan sem elöljárót választani. Itt azonban ilyesmiről nem volt szó.

Ha eddig nem derült volna ki: az Immaculare egy tradicionális vonalat képviselő szerzet, amely azonban nem avítt öregurak találkozója, hanem az egyik legdinamikusabban bővülő szerzetesrend! Igen nagy igény van a régi rítusú misére, ez viszont nem biztos, hogy tetszik a Vatikánnak.

Idén július 6-án például a mainzi püspök, Karl Lehmann bíboros kijelentette, hogy igen káros a tridenti (régi) miserend terjedése, hiszen a kétféle liturgia egymásmellettiségének szerinte semmi értelme. Ezzel együtt természetesen védelmébe vette a II. Vatikáni Zsinatot (aranyrögnek nevezve). A régi miséhez való visszatérés engedélyezése II. János Pálhoz köthető, további enyhülést pedig XVI. Benedek hozott. 

Az 1970-ben alakult szerzetesrend egyébként jelenleg érvényes egyházjogi formáját 1998-ban nyerte el. Négy rendi ággal rendelkezik (férfi és női ágak apostoli és szemlélődő irányzatban is) és összesen mintegy hatszáz szerzetese és száz kolostora van. Ami érdekes, hogy ezen szerzetesek java része nemcsak pap, hanem meglepően fiatal is: ahogyan a hétköznapi reverendaviselés szokása is főleg a fiatalabb papokra jellemző, úgy tűnik, a tradicionális katolicizmus is népszerű a fiatalok között.

Míg a többi szerzetesrend tagi létszámát tekintve hanyatlik (itthon is van egy, amely egyetlen tagja már élemedett korú, így jogilag még létezik a rend, de aligha aktív), addig itt egy fejlődő, fiatal papi testvériségről van tehát szó, amely történetesen a tradíció híve is. A biztosi kinevezés mindössze nyolc szerzetes bejelentése alapján történt, ami nem nevezhető nagy aránynak: ők jelezték, hogy gond van a rend vezetésével. Többük egyébként azóta vagy maguktól hagyta el a rendet vagy kizárták őket engedetlenségük miatt, de végül is sikerrel jártak, a pápai gyámság bekövetkezett.

Ami azonban még súlyosabb: a Szentatya határozata szerint az Immaculare tagjai augusztus 3-ától ismét az új miserend szerint kötelesek a szentmiséket bemutatni. Hiába az eddigi engedély és a közös szerzetesrendi akarat: a pápa nem tűri a tradicionális misét...

Többen igen komoly, a reform ágak elleni harcot vizionálnak, mivel éppen Assisi Szent Ferencnek volt egy igencsak nyugtalanító látomása:

„Valaki, akit azon szorongattatás csúcspontján nem az egyházjog szerint választottak pápának, azon fog igyekezni, hogy eszességgel sokakba a tévedés halálát csöpögtesse. Abban az időben a botrányok megsokszorozódnak, rendünk kettészakad, a többi szerzetesrendből sok teljesen elpusztul, mert nem mondanak ellen a tévedésnek, hanem elfogadják. Olyan sok vélemény és szakadás lesz a nép körében, a szerzetesek között és a klérusban, hogyha azok a napok az Evangélium igéi szerint nem rövidülnének meg, még a kiválasztottakat is a tévedésbe vezetnék, ha nem Isten mérhetetlen irgalmasságának hatalmas árama vezetné őket. Szabályzatunkat és életmódunkat abban az időben néhányan a legélesebb módon támadják meg.”

Újmisésből régi, s most erővel újra új

Az Immaculata érdekessége, hogy újmisés rendből vált régi rítusúvá, s éppen ezért nem élvezi az Ecclesia Dei védelmét sem. Emiatt tilthatta meg ilyen egyszerűen a Szentszék a tridenti misézést számukra, de azért az Ecclesia Dei tagjainak sem jó üzenet ez az esemény.

A Szent Szűz Szeplőtelen Szívének ajánlott rend példaképe egyébként Szent Pio és Szent Kolbe atyák. Lelkületük és karizmájuk is tükrözi ezt: ahogyan Piót is sokáig nehezen fogadta el az Egyház csodatételei és különcsége miatt, úgy az Immaculata Ferences Kongregáció (FFI) szerzeteseinek és szerzetesnőinek sem könnyű. A megpróbáltatásokat viszont engedelmességben és a Gondviselésbe vetett hittel kötelesek fogadni saját hitvallásuk szerint.

8 komment

Címkék: politika pápa katolicizmus kiközösítés ferences szerzetesek


A bejegyzés trackback címe:

https://apologetika.blog.hu/api/trackback/id/tr545449747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

advokátuszdiaboli 2013.08.15. 09:37:32

Néhány pontosítás:

Marcel Lefèbvre - őt katolikus püspök szentelte katolikus püspöknek. Tehát - a katolikus tanítás szerint - Isten és az emberek előtt érvényes az ő szentelése, szentmisét mutathat be, minden szentséget kiszolgáltathat, mert"püspök és pap mindörökre", hiszen a püspökszentelés eltörölhetetlen nyomot hagyott a lelkében. Csakhogy a kiközösítés előtt és azóta ezzel visszaél és szembe ment a világ katolikus püspökeinek demokratikus döntésével, a II. Vatikáni Zsinattal. - Ez így pontos.

Immaculare ferencesek - félrevezető ferences rendnek nevezni őket. Semmi közük az eredeti ferences alapítású rendhez. Ők egy modern kongregáció és nem egy ordo, vagyis szerzetesrend. Az "igazi" ferencesek a ferencesek (O.F.M), a minoriták (O.F.M.Conv) és a kapucinusok (O.F.M. Cap.). Nem kell összekeverni ezeket a nagy múltú szerzetesrendeket az Immaculare ferencesekkel.

Katekéta 2013.08.15. 09:41:12

@advokátuszdiaboli: Köszönöm a pontosítást. És aligha az ördög ügyvédje az, aki az igazságot védi! :)

Bizonyos esetekben a kánonjog által elveszítheti egyes jogait, például a mise bemutatásának jogát a pap, de tény, hogy a karakterszentség megmarad. Még akkor is, mikor kiugrik, és felesége lesz.

A rendhez: ők ferencesnek tekintik magukat, és nem éreztem ahhoz hatalmat, hogy ezt az önmeghatározást megváltoztassam. De kétségtelen, hogy új kongregációról van szó, melyet említettem is.

Köszönöm!

advokátuszdiaboli 2013.08.15. 10:40:54

@Katekéta: Ez csak a népi elnevezése - promotor fidei - a hit előremozdítójának. Ugyanakkor a népi vallásosság sokszor "ösztönszerűen" pontos, hiszen az ördög (bukott angyal)is Isten művének része, sőt! A s(S)ötétség nélkül, mi emberek nem tudnánk értelmezni a (V)világosságot sem. :-)
Még a "Congregatio de Doctrina Fidei"-t , valamint a "Divinus perfectionis magister" -t, sem bántjuk meg ezzel az elnevezéssel.

De ha már a népi vallásosságnál tartunk. Akkor jól kell látni, hogy Magyarországon a ferencesek rendje a történelemben összefonódott a népi vallásossággal. Dózsa György táborában ferencesek szolgáltatták ki a szentségeket (a legenda szerint a szegedi ferences rendház előtt temették el Dózsa fejét.), a török hódoltság alatt a katolicizmust ezen rendek tagjai tartották meg a török impérium alatt lévő országrészekben, a 17-19. században pedig nagy búcsújáró-központjaik, Mária -kegyhelyek erősödtek meg az ő vezetésük alatt (Szeged, Csíksomlyó, Máriaradna, Mátraverebély-Szentkút....) nem véletlenül nevezte el a ferences szerzeteseket a népnyelv barátoknak, vagy a cser (kávébarna és vörösesbarna között) színű habitusuk miatt (népnyelv: csuha)cseri barátoknak. Éppen ezért nagyon fontos a különbségtétel, itt alapvetően nem egy egyházjogi-szervezeti kérdés miatt, hanem a magyar hagyomány és kulturális kódok miatt.

Ami azonban talán a legfontosabb! Őszentsége döntése alapvetően nem arról szól, hogy ne végezzenek latin nyelvű "nem szembemisézős" szertartás. Az általad "gyámság alá helyezésnek" sokkal nyomósabb okai lehetnek. Magyarországon nem sokan foglalkoztak a pápaválasztás kapcsán a szimbólumokkal, de találtam egy blogbejegyzést, ami egy nagyon fontos dologra ráirányítja a figyelmet, tudniillik arra, hogy a Ferenc pápa működése a szimbolikus és a valóságos világ között egyaránt komolyan vehető: beszedirok.blog.hu/2013/03/14/ferenc_papa_nem_hatalmaskodik

Köszönöm, hogy olvasol és meghallgatsz.

Katekéta 2013.08.15. 10:43:41

@advokátuszdiaboli: Ismerem az advoatus diaboli intézményét, csak humorizálni próbáltam.

Én tudom, hogy nem látjuk a történések valódi okát, de mégis otromba lépésnek tartom a Szentszéktől, hogy megtiltja egy rendnek, hogy az általa választott (jelesül tridenti) miserendet tartsa szinte egyik napról a másikra.

Én az írásomban arra mutattam rá, hogy Őszentsége Ferenc pápa talán nem folytatja két elődje munkáját a tradicionalisták mind közelebb hozásával.

advokátuszdiaboli 2013.08.15. 11:12:22

:-) értettem a humort! Énis próbáltam folytatni ezt a CDF-fel és a DPM-el :-)

Te otrombának, én úgy fogalmazok, hogy keménynek értékelem a lépést. Azt hiszem Jézus amikor a tradicionális pénzváltókat és kufárokat kiűzte, hát az is "otromba lépés" lehetett a "tradícionalistákkal" szemben. Azt kell szerintem látni - és ezt Te jól érzékeled - hihetetlen nagy határpontot jelent a Szentatya működése.

Persze feltehetnénk a kérdést: Trident mihez képest tradícionális? Hozzánk? A Nagy Szkízmához? Niceához? - Ugye máris milyen viszonylagos a tradícionalisták helyzete!

Érteni kell azt is, hogy Trident sok, előre programozott, kódolt hibát hozott az Egyház működésébe, ami miatt, finoman fogalmazva Egyházunk "kihívásokkal kűzd". Az egyház az nem egy zárvány, a társadalmi, spirituális kihívásokra folyamatosan válaszol. Protestantizmus- ellenreformáció, vagy manapság egyházpolkorrekten: katolikus meggújulási mozgalom. II. világháború, elvilágiasodás - II. Vatikáni Zsinat.

Az nem lehet, hogy most valamiféle hamis tradicionalizmus talaján állva - visszafelé kullogjon az Egyház. Ezen akar változtatni Ferenc.

Szimbólum - ne misézz tridenti módra szervezetten

Evilági tett: Egyházunk nem fog rossz választ adni a világi kihívásokra.

És még valami! Ferenc Pápáról beszélünk, aki világossá tette, hogy assisi szegénye miatt választotta a nevét.

Szóval Ferenc kontra ferences kongregatio

Ez nem semmi ;-)

Katekéta 2013.08.15. 11:22:37

@advokátuszdiaboli: Nem szeretném, ha úgy tűnne, valami homályos régmúlthoz visszavágyódás miatt figyelem aggódva a tradicionális helyzetet. Nem gondolom, hogy a tridenti rítus a tradíció leglényege lenne, és azt sem állítom, hogy a változás mindig rossz.

Azt mondom, hogy amennyiben Őszentsége Ferenc pápa új irányvonala radikális lesz e kérdésben, úgy Boldog II. János Pál pápa és XVI. Benedek emeritus pápa befogadó lépései lesznek semmisek, illetve hibásnak minősítve. Ezt el lehet kerülni azzal, ha a váltás nem gyors, hanem megfontolt és egyházunk egyszerre rossz és jó tulajdonságához híven lassú.

Legitimnek tartom a II. Vatikáni Zsinattal kapcsolatos vitákat és egyszerre látom hasznosnak az uralkodó egyházi álláspontot és a mérsékelt tradicionális szemléletet e kérdésben, mert igazság van mindkettőben. Nagy és komoly veszteségként élném meg, ha a tradicionális nézetű katolikusokat elveszítené az egyház, ezért aggódom az ilyen hírek miatt.

advokátuszdiaboli 2013.08.15. 11:57:18

Én is aggódom és félek a veszteségtől. De engedelmeddel a második bekezdésed nem igazán átgondolt.

Azt mondod, hogy Ferenc pápa szembemegy az őt megelőző két pápa befogadó lépéseivel? Sajnos ez logikai bukfenc. Ha jól értem - logikád alapján - II. János Pál által vezetett Egyház 1988-ban kiközösítette azt a Marcel Lefebvre érseket, aki engedély nélkül, a Szentatya figyelmeztetése elenére, szentelt fel négy püspököt (akik később szintén tovább szentelgethetnek) Majd ugyanaz a pápa befogadóbb lépéseket tesz. Ezek szerint II. János Pápa 1988-as énje és a későbbi "befogadóbb" énje szembemegy egymással ugyanúgy, mint ahogy Ferenc szembe megy két elődjével.

Nem, nem erről van szó! Arról, hogy a tradícionalista teológia nem fogadható el a Szent Officium részéről. Ezt kell belátni. Azt hiszem ebben "otromba", de inkább kemény lesz Ferenc pápa. Aki tradícionalista pl. Lefebvre-ista, az lehet jó keresztény, üdvözülhet, de nem a Római Katolikus Anyaszentegyház tagja.

A tridenti ordo - megkötésekkel - engedélyezett ma is. szerintem keveset tudunk arról, hogy a pápai döntés előtt hányszor figyelmeztették a congregatio-t. Biztos lehetsz benne, hogy többször. Nem véletlen a szeretettel,de szigorral meghozott döntés.
Öngyilkosság? Ezt gondold át.
süti beállítások módosítása