A katolikus kánonjog érdekes jogterület. Szabályozza az egyház belső életét, de minden katolikus számára is kötelezően követendő. Elképzeltünk néhány valószerűtlen, de elviekben lehetséges esetet, s megkérdeztünk egy érseki bírót, hogy ilyen esetekben mit mond az egyházjog. (Személyes megjegyzéseim dőlten szerepelnek.)
Egy pap kiközösítésbe esik, de megőrzi a karakterét, így halálos veszélyben gyóntathat. Olyan helyzetet teremt, melyben emberek halálveszélybe kerülnek (például sorozatgyilkos lesz), ilyenkor a szentgyónás érvényes-e nála is?
Egyértelműen érvényes. Ez független az ő személyes bűnétől, vagy az általa teremtett helyzettől.
Katolikus költözik be egy valóságshow elzárt világába, vasárnaponként nem mehet ki, nem vehet részt a parancsolt szentmisén. A beköltözési döntés az övé: halálos bűnt követ-e el minden vasárnap?
Igen. Ilyet egy katolikus nem csinál... Szabad döntése alapján esett bűnbe.
Tévedhetetlen-e az egyházi szentté avatás abban az esetben, ha formaliter megtörténik (a pápa ünnepélyesen kinyilvánítja), de materiális része (Isten kéznyoma, a csoda) nem történik meg, nem bizonyítható kielégítően vagy hamisnak bizonyul?
A csoda nem isteni jogon, csak tételes egyházi jogon kell a szentté avatáshoz. Az ugyanis bizonyítja, hogy az illető szent már odaát van.. De legutóbb Ferenc pápa eltekintett a csodától Szent XXIII. János esetében. Ha utólag derülne ki a csoda hiánya, az ezért nem tenné érvénytelenné a szentté avatást.
(A kérdés a mostani expressz szentté avatások kapcsán merülhetett föl. Szent II. János Pál pápa kanonizálása kapcsán egyszerre érkeztek kritikák a liberálisabb és a konzervatív katolikus körökből is, igaz, más-más okból.)
Ha egy pápa nyilvános eretnek nézetet vall, megszűnik katolikus lenni, így nem lehet pápa sem. Ki mondhatja ezt ki?
Joghézag. Mert a pápa a legfőbb tekintély, felette nem áll senki. Így nincs, aki kimondja a tévedést. A zsinat nem áll a pápa felett. A Konstanzi Zsinat alatt 3 pápa volt. Luxemburgi Zsigmond mindet letetette és egy újat választatott. Egyházjogilag ez a megoldás nem elfogadható. De megtörtént. Bellarmin Szent Róbert sokat írt arról a kérdésről, hogy mi van, ha téved a pápa. Alapvetően bízunk abban, hogy ez nem fordulhat elő (és eddig nem is fordult elő), mert a Szentlélek vezeti az Egyházat.
(A katolikusok között szerény kisebbséget képviselő, a hagyományos tradicionalistáknál is konzervatívabb úgynevezett sedevacantisták szerint a pápai trón már hosszú évek óta üres, mert a zsinati pápák, tehát XXIII. János pápa óta az összes eretnek, ezért nem katolikus s ekképp pápa sem lehet. Ha pedig az Apostoli Szentszék üres, mert nincsen Szentatya, akkor sede vacante állapotában van az Egyház. Álláspontjuk szerint egy zsinat valóban nem dönthet a széküresedésről, de megállapíthatja ezt. Még a korábban leszakadó tradicionalisták érseke, Marcel Lefebvre atya is figyelmeztetett, hogy ez a gondolat szakadárság még akkor is, ha csupán az egyház mai állapota fölötti keserűség mondatja ezt néhányakkal. Abban nincsen vita, hogy egy pápa elvileg eshet eretnekségbe: szabad döntésből állíthat katolikusellenes dolgokat. Ilyen nem valósul meg, a jezsuita nézet szerint eleve is lehetetlen a megszentelt hivatal miatt, hiszen Isten kegyes gondviselése ezt megakadályozza. Ha elvileg megtörténik, akkor valóban elveszti hivatalát. Megállapítható, hogy mi eretnekség és megállapítható, hogy ezt egy pápa vallja-e. Nehezebb a kérdés akkor, ha titkosan vallja, tehát csak úgy gondolja, de nem mondja ki: elméletileg akkor is elveszti hivatalát. Mivel egyik pápa sem tagadott nyilvánosan egyetlen hittételt sem, így valóban nem volt eretnek pápa. Ha lenne, akkor a zsinat kimondhatná, hogy saját állapota folytán megszűnt katolikusnak lenni, de ez nem ítélet vagy a pápa elmozdítása, hanem egy helyzet kimondása, mely után vélhetően új pápát lehetne választani, de ettől nem lenne kettő pápa, hiszen a szék üres. Hasonló a joghézag föloldása, mint a nyugdíjas pápák esetében: egyszerűen logikus.)
Vallásháború által dúlt országban a misére igyekvőket gyakran szélsőségesek megtámadják. Általában csak szóban inzultálják, néha testi sértés is előfordul, de évente egy-két alkalommal megölik a híveket. Ezután néhányan nem mernek misére járni. Halálos bűnbe kerülnek-e? Képesek lennének elmenni a misére, a veszély sem közvetlen, viszont valós. Ez akadályoztatásnak minősül-e?
A halálveszély nem elegendő a misekötelezettség elmulasztására. Az őskeresztények ugyanígy voltak. Egy keresztényt, aki misére ment megfenyegette egy római katona, hogy ne menjen, mert legközelebb elkapják őket és mehetnek a Kolosszeumba. Legközelebb is ugyanott ünnepelték az Eucharisztiát. Elkapták őket. Azt válaszolta ez a keresztény ember a kérdésre, hogy minek gyűltek ismét össze: Sine Dominico non possumus, az Úr (Teste) nélkül nem tudunk élni. Ennyi. Ez megéri a vértanúságot. Ez egy ilyen szeretet az Úrral.
(A helyzet szintén aktuális: ukrán püspökök jelentették be, hogy a hívek nem mernek misére járni.)
Transzszexuális férfi (tehát nemváltáson átesett nő) lehet-e pap? Milyen neműnek minősül, ha jogilag férfinak tartják? Ugyanez a kérdés érvényes a kétneműekre is.
Nem lehet pap egyik kategória sem. A transznemű pszichésen is alkalmatlan. A hermafrodita pedig azért, mert nem férfi. Csak férfi lehet pap.
(A kérdés aktualitását egy transzszexuális episzkopális lelkész adta.)
A Szent Ostyát magához vevő hívő rosszul lesz, pár perc múlva hányni kezd. Mi a helyes eljárás ilyenkor, a meg nem emésztett Ostyával mi a teendő?
Legtöbb esetben néhány perc alatt eltűnik a szentségi jelenlét. De ha nagyon kivehető a látható Ostya, akkor nagy mennyiségű vízzel felöntve/higítva elveszti a szent mivoltát. Ha pl. egy ember magához veszi az Ostyát, de béna és kiejti a szájából és az csupa nyál: akkor is vízbe kell tenni és meg kell várni, míg ott feloldódik. Akkor a zavaros vizet már ki lehet önteni. A víz feloldja a szentségi jelenlétet. Ha a Szent Vér folyna ki a földre, ugyancsak vízzel kell felönteni.
Egy brazil pap is a labdarúgó-világbajnokság lelkes szurkolója, s ezért az alábbi reverendát húzta magára. Szabályos-e ilyen liturgikus öltözéket használni?
Ez nem szabályos... :D
Sok minden lehet a miseruhán, de alapvetően valami szakrálisnak kell rajta lenni. A legmeredekebb, amit én láttam az, hogy a Pázmány Egyetem címere volt a ruhán. Nekem még az is sok volt, mert az mégis csak egy egyetem. De magyar címereset pl. viszonylag gyakran használnak. Brazil zászlós, főleg foci-drukker okokból elég necces.
A pappá szentelés kézrátétellel történik, amely visszavezethető egészen Krisztusig. Mi történik, ha valamennyi pap meghal, nem lesz többé papság s ezáltal nem lesz érvényesen bemutatható szentmiseáldozat sem?
Nem, akkor többé nem lesznek papok, sem szentmise.
(A bíró úrral itt eltér a véleményünk: álláspontom szerint ilyen fikciós esetben azok, akik elvben pápává választhatók, pappá válhatnának, így minden megbérmált, harmincadik életévét betöltött katolikus férfi potenciális pap lenne. Az persze nem világos, mégis kik lennének azok, de nehéz elképzelni, hogy a klérus kihalásával az Oltáriszentség is eltűnhetne a földről.)
Utolsó kommentek