Megjelent az Indexen, hogy meghalt egy kisgyermek, mert szülei orvos helyett templomba vitték. A cikk szerint fundamentalista katolikus templomról van szó, de ez nem igaz.
Először is mindig szomorú, mikor valaki vallási nézetei a fanatizmus, illetve bigottság szintjéig jutnak: a hitünk nem a valódi világ ellenében létezik, hanem azt meghaladóan és kiegészítően. Nem a tudomány tézisei vagy a mindennapi tapasztalatok ellenében hiszünk. Elismerjük a természetet, tudjuk, hogy vannak betegségek és a tudomány eredményeit is üdvözöljük, ameddig a bioetika határain belül működik. De hiszünk valami természetfölöttiben is. Ez a transzcendens hit lényege. A tudomány és a hit nem áll egymással szemben. Tudományos kérdésekben nem a Biblia dönt, mivel az emberek által leírt, kinyilatkoztatásból származó, ihletett mű, amely példabeszédeivel segít megérteni Istent és tervét.
Ezt csak azért írtam le, mert a felvilágosodás során igyekeztek szembeállítani a tudományos tényeket a hittel. A hit lényege éppen az, hogy nem igazolható. Sok ateista kérdezte tőlem, hogy Isten miért nem mutatja meg magát, ha mindenható. Bár véleményem szerint számtalanszor megnyilatkozik nekünk, egyértelmű jeleket mégsem ad. Az ok egyszerű: ha mindenki számára egyértelművé válna, hogy Isten létezik, többé nem lenne hit, csak tudás. Elértéktelenedne a hit, amely nagy erény.
Mivel léte nem falszifikálható, így tudományos értelemben nem vizsgálható Isten léte vagy nemléte. A vallásnak sem feladata beleszólni a tudomány világába. A szocializmus évei Magyarországon felerősítették ezt a művi ellentétet, az újprotestánsok kreacianizmusa (mely teljességgel elutasítja az evolúciót és szó szerint értelmezi a Bibliát, tehát úgy tartja, hogy a teremtéstörténet szó szerint és átvitt értelemben is igaz, valóban egyetlen emberpárral indult a világ története, dinoszauruszok pedig nem voltak) pedig fölerősíti. Mivel a többség nem tudja, hogy mi a különbség a keresztény felekezetek között, sokan azt gondolják, hogy például a katolikusok inkább hókuszpókuszolnak, mintsem orvoshoz fordulnának.
Az élet nagy ajándék, az egészségünk megóvása pedig isteni parancsolat. Éppen ezért minden olyan vétkes hanyagság, mely valaki életét vagy egészségét veszélyezteti, súlyos bűn. Egy paptól kérhetünk áldást, föladhatja a betegek kenetét, de mindezek nem helyettesítik az orvosi kezelést. Ezt a papjaink is pontosan tudják.
Az Indexen ma megjelent Második gyereküket is megölték a szülők című cikk sajnálatos történetet mesél el: egy amerikai pár második gyermeke is meghalt, mert a szülei orvos helyett templomba vitték. A cikkben azt írják, hogy egy fundamentalista katolikus templomba vitték, ami furcsa, mert ez az eljárás egyáltalán nem jellemző katolikus hívőkre, különösen nem fundamentalistákra (itt is sokat beszélhetnénk arról, hogy valóban fundamentalista-e valaki vagy csak konzervatív-tradicionális).
A valóságban a szülők a híradások szerint a The First-Century Gospel Church nevű helyre vitték a gyermeket. Ez a közösség önmeghatározása szerint valóban fundamentalista, de weblapjuk szerint nem katolikusok, hanem egy ghánai gyökerű evangélikus gyülekezet. Eleve az afro-amerikai kultúrkör egyházi zenéje, a gospel karizmatikus protestáns felekezetekre jellemző, a katolikusoknál (kivált a tradicionálisoknál) inkább gregorián szólamok szólnak... Kifejezetten amerikai szokás egyébként, a fekete bevándorlók spirituális zenéje.
Nem tudom, honnan vette az indexes újságíró, hogy katolikusokról lenne szó, mivel ilyen a forrásként megjelölt cikkben sem szerepel. Nagyon gyakran találkozom vele, hogy a katolicizmust azonosítják a kereszténységgel, ami katolikusként hízelgő is lehetne, de jellemzően a negatív híreknél fordul elő ilyesmi. A másik vesszőparipa a médiatorzításnál a pedofil papok esete: a statisztikák szerint protestáns lelkészeknél akár tízszer gyakoribb a gyermekmolesztálás, de a legvalószínűbb tanárok és szülők esetében. A hírekben viszont minden felekezetbe tartozó egyházi személy papként jelenik meg, ez pedig látszólagos felülreprezentáltságot okoz. Ettől függetlenül persze jobban jár mindenki, aki gyermeket bánt, ha malomkövet köt a nyakára és a vízbe veti magát, legalábbis Jézus Krisztus tanácsa szerint.
„Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsinyek közül, akik hisznek bennem, jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a tenger mélyébe vetik.” (Máté 18:6)
Nem könnyű a dolga annak, aki a médiából igyekszik eligazodni a kereszténység és keresztyénség közötti különbségben.
(Levelem után a cikket javították.)
Utolsó kommentek